STATUT
STOWARZYSZENIA BEZPIECZNY POWIAT BIŁGORAJSKI
Rozdział I
§ 1
Osoby fizyczne reprezentujące podmioty gospodarcze
i środowiska społeczne, które złożyły deklaracje w zakresie uczestnictwa w pracach Rady Programowej „Bezpieczny Powiat Biłgorajski” tworzą Stowarzyszenie o nazwie:
„STOWARZYSZENIE BEZPIECZNY POWIAT BIŁGORAJSKI”.
§ 2
-
Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach /Dz. U. 1989 Nr 20 poz. 104/.
-
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą.
-
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Biłgoraj.
§ 3
Stowarzyszenie opiera swoją działalność przede wszystkim na pracy społecznej ogółu członków stowarzyszenia, działających zgodnie z obowiązującym prawem w Rzeczypospolitej Polskiej.
-
Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników ,w tym swoich członków.
-
Stowarzyszenie przy realizacji swoich celów dopuszcza możliwość otrzymywania przez członków zarządu wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją
-
W umowach między stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim stowarzyszenie reprezentuje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub pełnomocnik powołany uchwałą walnego zebrania członków
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 4
Celem stowarzyszenia jest:
-
wypracowanie programu w zakresie poprawy bezpieczeństwa publicznego i jego realizacja w blokach tematycznych: „Bezpieczny dom – mieszkanie - osiedle”, „Bezpieczna szkoła”, „Bezpieczny biznes” i inne;
-
organizowanie pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych, a zwłaszcza prawnej, psychologicznej, rzeczowej, finansowej i medycznej;
-
upowszechnianie wiedzy o zasadach odpowiedzialności prawnej sprawców wypadków drogowych i funkcjonowania ochronnych ubezpieczeń komunikacyjnych;
-
podejmowanie działań w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa na drogach;
-
podejmowanie działań w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa zdrowotnego, ochrony i promocji zdrowia;
-
podejmowanie działań na rzecz osób niepełnosprawnych, seniorów;
-
podejmowanie działań w zakresie ratownictwa i ochrony ludności;
-
pozyskiwanie środków finansowych na wspieranie działań statutowych stowarzyszenia;
-
w zakresie swoich celów statutowych stowarzyszenie może reprezentować interesy zbiorowe swoich członków wobec organów władzy publicznej;
-
organizowanie szkoleń w zakresie edukacji oraz udzielanie porad prawnych, psychologicznych , z zakresu zdrowia, bezpieczeństwa;
-
prowadzenie działalności promocyjnej, organizowanie imprez kulturowych, sportowych i innych mających na celu promowanie stowarzyszenia;
-
promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniami;
-
działań na rzecz integracji oraz rozwijaniu kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
-
promocji, organizacji wolontariatu;
-
prowadzenie punktów nieodpłatnej pomocy prawnej, obywatelskiej oraz mediacyjnej;
-
podejmowanie działań mających na celu ochronę środowiska naturalnego i wspieranie edukacji ekologicznej społeczeństwa.
§ 5
Cele określone w § 4 stowarzyszenie realizuje w szczególności przez:
-
współdziałanie z organami Policji, Straży Pożarnej, Obrony Cywilnej,
-
współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej,
-
współdziałanie z podmiotami gospodarczymi, związkami zawodowymi, stowarzyszeniami oraz innymi organizacjami społecznymi.
-
współdziałanie ze społecznymi placówkami służby zdrowia oraz organizacjami działającymi na rzecz bezpieczeństwa zdrowotnego.
Rozdział III
Członkowie ich prawa i obowiązki
§ 6
Członkowie stowarzyszenia dzielą się na:
-
zwyczajnych,
-
wspierających,
-
honorowych.
§ 7
Członkiem zwyczajnym stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat. Warunkiem uzyskania członkostwa jest złożenie pisemnej deklaracji i opłacanie składki członkowskiej w wysokości ustalonej przez Walne Zebranie Członków. Przyjęcie członka zwyczajnego następuje na podstawie uchwały Zarządu.
§ 8
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna, prawna lub nie posiadająca osobowości prawnej, która dla poparcia działalności stowarzyszenia przynajmniej jeden raz w roku zadeklaruje pomoc finansową. Członek wspierający nie będący osobą fizyczną, działa poprzez przedstawiciela umocowanego pełnomocnictwem udzielonym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Przyjmowanie członka wspierającego następuje na podstawie uchwały Zarządu.
§ 9
Członkiem honorowym może być osoba szczególnie zasłużona dla realizacji celów stowarzyszenia. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu. Członkiem honorowym może być także cudzoziemiec.
§ 10
Członkowie zwyczajni mają prawo:
-
wybierać i być wybieranymi do władz stowarzyszenia,
-
zgłaszać wnioski dotyczące działalności stowarzyszenia,
-
korzystać z pomocy stowarzyszenia,
-
nosić odznakę stowarzyszenia.
§ 11
Członkom wspierającym i honorowym przysługują uprawnienia członka zwyczajnego, za wyjątkiem uprawnień określonych w § 10 ust. 1.
§ 12
-
Członkowie zwyczajni są obowiązani:
-
przestrzegać postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz stowarzyszenia,
-
aktywnie uczestniczyć w działalności stowarzyszenia,
-
regularnie opłacać składkę członkowską..
-
Członkowie honorowi są zobowiązani do przestrzegania § 12 ust. 1 pkt 1 i 2
§ 13
-
Skreślenie z listy członków zwyczajnych stowarzyszenia następuje poprzez :
-
rezygnację pisemną złożoną do Zarządu stowarzyszenia,
-
wykluczenie przez Zarząd:
-
za działalność sprzeczną ze statutem oraz uchwałami stowarzyszenia,
-
za zaleganie z opłatą składki członkowskiej za co najmniej 2 okresy składkowe,
-
na pisemnie umotywowany wniosek co najmniej 5 członków stowarzyszenia z przyczyn określonych w lit. a,
-
z powodu utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego orzeczenia Sądu,
-
-
śmierć członka,
-
Skreślenie z listy członków wspierających i honorowych następuje poprzez:
-
rezygnację pisemną złożoną do Zarządu,
-
wykluczenie przez Zarząd:
-
za działalność sprzeczną ze statutem oraz uchwałami stowarzyszenia,
-
z powodu likwidacji stowarzyszenia.
Rozdział IV
Władze stowarzyszenia
§ 14
-
Władzami stowarzyszenia są:
-
Walne Zebranie Członków,
-
Zarząd,
-
Komisja Rewizyjna.
-
Wybór władz stowarzyszenia odbywa się w drodze uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej w głosowaniu tajnym. Dopuszcza się wybór władz w głosowaniu jawnym w przypadku wniosku co najmniej 10 członków złożonego na piśmie Przewodniczącemu Zebrania.
-
Kadencja władz stowarzyszenia trwa 4 lata.
-
Uchwały władz stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania chyba, że postanowienia szczegółowe statutu stanowią inaczej.
-
Jeżeli w toku kadencji organów określonych w ust. 1 pkt 2, 3 nastąpi zmniejszenie liczby członków tych organów, władzom tym przysługuje prawo uzupełniania składu członków spośród członków zwyczajnych stowarzyszenia, nie więcej niż o 1/3 statutowej liczby członków.
-
Władze stowarzyszenia mogą uchwalać własne regulaminy działania określające szczegółowy tryb ich pracy. Regulamin podlega zatwierdzeniu przez Walne Zebranie Członków.
Walne Zebranie Członków
§ 15
-
Najwyższą władzą stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków.
-
Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
-
Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd przynajmniej 1 raz w roku, celem złożenia przez organy władz sprawozdań z ich działalności.
-
O terminie Walnego Zebrania Członków wraz z proponowanym porządkiem obrad Zarząd zawiadamia członków stowarzyszenia na piśmie co najmniej 7 dni przed terminem zebrania.
-
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest:
-
na wniosek Zarządu,
-
na żądanie Komisji Rewizyjnej,
-
na pisemny wniosek co najmniej 30% członków zwyczajnych stowarzyszenia.
-
W przypadku określonym w ust. 5 pkt 2, 3 Zarząd zwołuje Walne Zebranie najpóźniej w terminie 1 miesiąca od otrzymania wniosku.
-
W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
-
członkowie stowarzyszenia z głosem decydującym,
-
zaproszeni goście z głosem doradczym.
-
Uchwały Walnego Zebrania Członków odbywającego się w drugim terminie, zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych członków.
§ 16
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
-
opracowywanie programów i kierunków działania stowarzyszenia,
-
wybór Prezesa i członków Zarządu,
-
wybór Komisji Rewizyjnej,
-
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej,
-
udzielanie absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
-
nadawanie na wniosek Zarządu godności członka honorowego, oraz Honorowego Prezesa zarządu stowarzyszenia
-
uchwalanie zmian w statucie stowarzyszenia,
-
ustalanie wysokości składki członkowskiej,
-
zatwierdzanie regulaminu działania Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
-
podejmowanie uchwał o rozwiązaniu stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
-
podejmowanie innych uchwał w sprawach wymagających decyzji Walnego Zebrania Członków.
Zarząd
§ 17
Zarząd kieruje całokształtem działalności stowarzyszenia i zarządza jego majątkiem, a w szczególności:
-
wykonuje uchwały Walnego Zebrania Członków,
-
przygotowuje plany działania, i przedstawia go do zatwierdzenia przez Walne Zebranie Członków,
-
opracowuje regulaminy w zakresie funkcjonowania zespołów programowych,
-
składa Walnemu Zebraniu Członków sprawozdanie z działalności stowarzyszenia i
-
współpracuje z organami wymienionymi w § 5,
-
zwołuje Walne Zebranie Członków,
-
składa wniosek o nadanie honorowego członkostwa, oraz Honorowego Prezesa zarządu stowarzyszenia.
-
działa w imieniu stowarzyszenia i reprezentuje go na zewnątrz,
-
podejmuje uchwały w sprawach, o których mowa w § 13,
-
podejmuje uchwały w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów stowarzyszenia.
§ 18
-
Zarząd składa się z 5 członków.
-
Zarząd wybiera spośród swoich członków wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.
§ 19
-
Stowarzyszenie reprezentuje prezes lub wiceprezes.
-
Oświadczenie woli w imieniu stowarzyszenia w zakresie nabywania praw majątkowych i zaciągania zobowiązań składają dwaj członkowie zarządu spośród: prezesa, wiceprezesa i skarbnika.
-
Posiedzenia zarządu stowarzyszenia odbywają się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż 4 razy w roku.
§ 20
-
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
-
Komisja Rewizyjna wybiera spośród swego składu przewodniczącego.
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami innych organów stowarzyszenia.
§ 21
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
-
kontrola i ocena działalności stowarzyszenia oraz działalności Zarządu w zakresie realizacji celów statutowych i wykonania budżetu,
-
składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu Członków w zakresie wymienionym w ust. 1 raz w roku podczas zebrania członków.
§ 22
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu bez prawa głosu decydującego.
-
Do realizacji swoich działań członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo wglądu do wszystkich dokumentów stowarzyszenia.
§ 23
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w razie potrzeby, nie rzadziej jednak niż 2 razy w roku.
Rozdział V
Majątek stowarzyszenia
§ 24
-
Majątek stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
-
Na fundusze składają się:
-
składki członkowskie,
-
dotacje, darowizny, zapisy,
-
dochody z majątku stowarzyszenia,
-
dochody z działalności stowarzyszenia.
-
Subwencje i fundusz pomocowe z tym z pochodzące z Unii Europejskiej
-
§ 25
-
Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
-
Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 26
-
Stowarzyszenie nie może udzielać pożyczek lub zabezpieczeń zobowiązań w stosunku do członków stowarzyszenia, członków władz, pracowników ani osób pozostających z nimi w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo związanymi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli („osoby bliskie”).
-
Stowarzyszenie nie może przekazywać swojego majątku na rzecz jego członków, członków władz, pracowników ani osób bliskich.
-
Stowarzyszenie nie może wykorzystywać majątku na rzecz jego członków, członków władz, pracowników ani osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich.
-
Stowarzyszenie nie może nabywać, na szczególnych zasadach, towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą jego członkowie, członkowie władz, pracownicy ani osoby bliskie.
§ 27
Uchwała o zmianie statutu podejmowana jest przez Walne Zebranie Członków większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej ½ uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie i bezwzględną większością głosów obecnych w drugim terminie.
§ 28
-
Uchwała o rozwiązaniu stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku podejmowana jest przez Walne Zebranie Członków większością 2/3 uprawnionych do głosowania.
-
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
-
W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji stowarzyszenia, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach /Dz.U. 1989 Nr 20 poz. 104/.
§ 29
Z chwilą zarejestrowania stowarzyszenia członkowie założyciele stają się zwyczajnymi członkami stowarzyszenia.
Zatwierdzony na Walnym zebraniu sprawozdawczym członków w dniu 26 maja 2023 roku.